REBOOTING NA REBOOT DEVELOP BLUE, DUBROVNIK 2022.

Nakon nesretnih par godina pauze konačno smo dočekali i sedmo izdanje Reboot Develop Blue konferencije.
Ekipa Brojke uputila se u divan Dubrovnik jer Reboot je svakako a must go!
Uživo smo vidjeli mnoge suradnike s kojima smo u zadnje vrijeme bili primorani raditi “na daljinu”. S obzirom na osmjehe na licima svih gostiju, ali i organizatora, očito je bilo da smo svi itekako željni razmjenjivati ideje i planove u poznatoj atmosferi i pritom se educirati i informirati o novitetima u industriji.
Najave da će ove godine biti na još višem nivou i sa još jačim sadržajem bile su u potpunosti opravdane. Ovaj jedinstven događaj zaista povezuje industriju igara i razvojne događaje u Europi te time pripada u jedan od najvećih događaja tog tipa u svijetu.
Kako je bilo i planirano, u tri dana imali smo priliku slušati stotinjak govornika. Teme predavanja bile su podijeljene u par kategorija, a zanimljivo je bilo vidjeti kako su se spajale i teme za koje ne bismo očekivali da mogu ići zajedno: industry, tech, engineering, business, art, design, psychology…
Networking u ovakvom kontekstu bio je vrlo uspješno podržan velikim B2B i indie izložbenim područjima tako da ekskluzivnih, no i spontanih poslovnih prilika nije izostalo.

Borba za demokraciju
Iako je prvo predavanje bilo dio industry kategorije, bilo je puno više od toga.
Jedan od keynote predavača, Hendrik Lesser (remote control productions CEO) predstavio je svoju analizu igara u kontekstu politike, rata, nasilja, komplementarnih prenesenih vrijednosti i moralne odgovornosti kreatora igara prema društvu u kojem živimo. Polazeći od činjenice da igrati počinjemo kao vrlo mladi, svakako je važno osvijestiti da li smo, stvarajući određeni sadržaj, svjesni dugoročnog učinka na korisnike i navike koje im time implementiramo.
Lesser spominje kako igre oblikuju naše mišljenje te vrlo brzo mogu postati politički entiteti djelovanja. Moć koju imamo stvarajući takav sadržaj svakako bi bilo bolje koristiti za više vrijednosti kao što je kultura ili edukacija što je nije prihvatljivo, a što jest.
Nadalje, same igre smatra dijelom kulture, time i kulturalnim tehnikama današnjice. One nisu samo zabava već usađuju ideje, stavove, emocije i kognitivne procese. One stvaraju društvene veze ili ih uništavaju, a virtualni svijet kojeg stvaramo itekako je stvaran! Zašto ne bismo stvarali utopiju umjesto apokalipse?
Potrebno je igre shvatiti ozbiljno, raspravljati o njima, izazivati teme koje će se preispitati kako bi u konačnici mogle biti oružje (!) demokracije i borbe za bolju budućnost.
Motion Capture u industriji zabave
Naši dragi suradnici iz Digital Kinetics MoCap studija na jednom od štandova prezentirali su svoj koncept rada i mogućnosti MoCap-a pri razvoju video igara.

Njihov se studio nalazi u Zagrebu i bavi se snimanjem pokreta te prenosom pokreta u igitalni oblik, a takve digitalizirane informacije koriste se za oživljavanje modela likova u 2D ili 3D računalnim animacijama. Studio je to koji nudi potpunu uslugu snimanja Vicon kamerama, obrade zapisa i posprodukcijsku logistiku, a svakako je najveći takav u Hrvatskoj. Njihovi su klijenti većinom su iz svijeta igara, no ovakav se proces sve više koristi i u TV produkciji, reklamama, igranim i animiranim filmovima.
Uz njih bio je i zagrebački gaming studio GD Entertainment sa svojom igrom Mora, simpatičnom fantazijom u prekrasnom svijetu kroz kojeg prolazite jedino ako imate čaroliju na raspolaganju, a čarolično je i to da je bazirana na staro-hrvatskoj mitologiji.
Virtualna produkcija – sve je moguće!
Ranije smo spomenuli da smo se educirali i o novim trendovima u video produkciji, pa jednu od najboljih novotarija moramo istaknuti virtualnu produkciju na setu (OSVP). Radi se o scenografiji koja putem LED ekrana u stvarnom vremenu dočarava prostor koji nam je potreban za snimanje. Kad se radi s OSVP stvarni i digitalni svjetovi su konstantnoj interakciji pomoću tradicionalnih produkcijskih alata uz pomoć virtualne i proširene stvarnosti, CGI i game engine tehnologija. Za razliku od snimanja pomoću zelene pozadine, za OSVP se svi 3D grafički elementi moraju pripremiti unaprijed. Virtualna pozadina i prednji plan sadrže dio fizičke scenografije koja se nastavlja na virtualnu scenografiju te su snimljeni izravno kamerom koristeći osvjetljenje i boje same virtualne scene s LED ekrana ,zajedno sa suptilnim prirodnim greškama kao što su izobličenja leće ili odbljesak objektiva zbog čega snimka izgleda prirodnije, a proces snimanja je brži i intuitivniji od onog što se može postići pomoću green screen-a. To sve, naravno, strahovito pomaže glumcima jer napokon mogu vidjeti gdje se nalaze i lakše se uživjeti u svoje uloge.
Prezentaciju novog revolucionarnog pristupa sjajno su odradili naši dragi kolege iz Livada Produkcije, Ivor Hadžiabdić, Boris Hergešić i Bruno Golubić. Vezani uz VIPROS (Virtual Production Studies) koji je suradnja između vodećih filmskih, CGI i digitalnih umjetnosti i sveučilišta koji nude srodne programe. Cilj mu je istražiti koncept virtualne produkcije i njegov utjecaj na proces snimanja filmova, te prilike i izazove koje virtualna produkcija donosi u visoko obrazovanje.

Fokus projekta je interdisciplinarna aktivnost i obuka koja je potrebna u virtualnoj proizvodnji. Partneri na projektu VIPROS educiraju studente kako bi im omogućili bolje razumijevanje različitih uključenih područja u virtualnoj produkciji kao što su produkcijski dizajn, VFX, kinematografija, CGI, 3D animacija i game engine programiranje.
Kao case study prezentirali su virtualnu produkciju uvodne scene filma u razvoju Sjena redatelja Antonia Nuića, producenta Borisa Matića. Ova noir detektivska priča započinje scenom u restoranu te je hibrid virtualne pozadine i realnog studijskog prostora. Složenost ovog postupka detaljno su prezentirali definirajući time naredne korake koji ih očekuju. Uzbuđeni smo vidjeti cjelokupni proces i final ovog sjajnog projekta. Želimo im puno sreće i svakako ćemo se osvrnuti na taj projekt detaljnije u nekom od naših idućih postova.
Početak na kraju
U ovom blogu malo smo okrenuli stvari jer se nulto predavanje na konferenciji učinilo ne samo kao uvod već i najava onoga što tek dolazi.
Prvi je dan ceremonija prije službenog dijela i razdvajanja konferencijske dvorane na tri zasebne, bila je dokaz zajedništva i ljubavi prema struci u svakom pogledu.
Glavni organizator Reboota, Damir Đurović, s velikim je i opravdanim ponosom ispričao na koji način je ekipa zadržala moral i snagu tijekom ovih izazovnih vremena koje su, vjerujemo, iza nas. Ostati on top of the game (doslovno) nije lako kada se budućnost čini neizvjesnom, tim više bilo je potrebno vjerovati i ostati u loopu komunikacije i razmjene znanja. Sudeći prema ovacijama posjetitelja, Damirov entuzijazam dijelili smo svi te mu zahvalili, kao i on nama, na ponovnom okupljanju u još većem broju. Velike planove organizatora svakako ćemo podržati i s veseljem iščekujemo što nam nosi novi Reboot koji je u planu već u travnju 2023!

P.S. Pogledajte naše usluge Interaktivni Sadržaji, Multimedijska Instalacija, Virtualna i Proširena stvarnost, Razvoj Aplikacija i Igara