ŠTO RADI REDATELJ?

Kada se snima video, bez obzira je li u pitanju reklama, dokumentarni film, explainer video ili nešto drugo, svakome je jasno da tip iza kamere snima, da ton majstor drži mikrofon, da glumci stoje ispred kamere i izgovaraju tekst… No, što radi redatelj? Ne barata kamerom, niti bilo kojim drugim komadom opreme, nije ispred kamere i ne izgovara tekst, nije napisao scenarij… samo izvikuje naredbe i skupo to naplaćuje. Neupućen promatrač bi mogao pomisliti da redateljev posao može raditi bilo tko. I bio bi jako u krivu.
Najjednostavnije rečeno redatelj je temelj i krov svakog videa. On je ono što kostimografiju, scenografiju, glazbu, snimku, glumu i druge stvari drži na okupu. On je onaj koji od početne ideje zna kako bi trebao izgledati finalni proizvod. On je onaj koji uređuje scenarij, koji namješta kadar, koji bira kostime… On bira način na koji će priča biti ispričana. Redatelj je osoba koja je uključena u sve segmente izrade videa i ima znanje i viziju kojom sve te segmente povezuje. Drugim riječima, on je glavni kreativac, tj. umjetnički supervizor videa. On je filmu ono što je kapetan brodu ili trener sportskoj ekipi.

Posao redatelja afirmirao se relativno kasno tek početkom 20. stoljeća. Ranije su posao redatelja obavljali razni ljudi, no najčešće, što se najbolje vidi u primjeru kazališta, redatelji su bili autori književnog predloška. Poznato je da su u antičkoj grčkoj pisci Eshil i Sofoklo sami postavljali svoje kazališne tekstove, Shakespeare je uvježbavao dijaloge s glumcima, dok je Molière uz sve redateljske dužnosti još i glumio glavne uloge. No, kad se pojavio film zbog kompliciranosti snimanja filmova i uključenosti velikog broja umjetnika raznih vrsta pojavila se potreba da jedna osoba upravlja svim tim različitim segmentima. Kad se shvatilo da se na filmu može dobro zaraditi i da se film može ustrojiti kao industrija pojavila se potreba za načinom proizvodnje koji nužno iziskuje krajnji profesionalizam, odnosno podjelu radnih kompetencija, brzinu i efikasnost. Iako je redatelj onaj kojeg publika ne vidi neki redatelji su postali sinonim za dobar film. Bez obzira na žanr, glavne glumce ili kompozitore, publika je neke redatelje počela prepoznavati kao bitne i kupovala je kartu za svaki njihov film. Prvi koji su se izborili za takav zvjezdani status bili su David W. Griffith, Alfred Hitchcock, John Ford i Cecile B. DeMille. No, s prepoznavanjem redateljskog posla u javnosti, osim slave došao je i teret neuspjeha, pa je za svaki neuspjeh pojedinog filma u javnosti kao glavni krivac bio označen baš redatelj.

Kada se radi o snimanju naručenih videa, kao što su na primjer promotivni ili explainer videi, redatelj je osoba koja će najbolje znati kako želje i potrebe naručitelja pretvoriti u video koji će kod publike proizvesti željeni efekt. Redatelj je onaj koji će dati upute kostimografima, scenografima, kompozitorima i svima ostalima u kojem smjeru trebaju razmišljati da bi video polučio najbolji mogući rezultat. On ne mora znati svirati, ali mora znati kakva vrsta glazbe pobuđuje koju vrstu emocije kod gledatelja, ne mora biti odličan glumac, ali mora znati objasniti glumcu kako odglumiti koju scenu, ne mora znati crtati, ali mora znati uputiti animatora u zahtjeve projekta da bi animacija proizvela željeni efekt. Bez redatelja svaki od segmenata filma mogao bi vući na svoju stranu i biti potpuno neusklađen s ostalim elementima.
I za kraj da razbijemo jednu zabludu koja se uvriježila u vrijeme recesije i mahnitog rezanja troškova. Mislite da skupo plaćate redatelja? Puno više biste platili snimanje (i beskonačne popravke) bez njega.
Ivan Prlić – Prle
P.S. Pogledajte naše usluge Video Produkcija, TV Reklama, Promotivni Film, Explainer Video