Gejmificiran Sadržaj u Proširenoj Stvarnosti ( AR )
Uvod
Jana, najpoznatija hrvatska voda u boci, lansirala je novu etiketu za svoje bočice, a koja je uz kreativnu ideju agencije McCann Zagreb i našu produkciju, oživjela u AR-u (augmented reality).
Jana se vratila svojoj izvornoj etiketi, slici Ivana Rabuzina, hrvatskog naivnog slikara, kojoj je sada udahnut novi život uz pomoć umjetne inteligencije (AI). Intervencija umjetne inteligencije dala je suvremeno ruho staroj slici, a mi smo novonastali krajolik dodatno oživjeli uz pomoć AR tehnologije. Na svakoj boci Jane nalazi se QR kod koji nakon skeniranja oživljava etiketu i u prostoru oko boce gradi čudestan svijet naivne umjetnosti u proširenoj stvarnosti.
Jana je oživjela staru etiketu, mi smo je uveli u dodatnu dimenziju proširene stvarnosti. Više o tome kako smo etiketu uveli u 3D svijet pročitajte u nastavku.
Razvoj vizualnih stilova – Premium
Prvi korak bio je interpretacija tog vizuala u detaljni 3D model s teksturama za potrebe billboard oglašavanja i digitalnih ekrana. Trebalo je razviti visoko-poligonski (high-poly) 3D model prirode koji možemo kvalitetno kontrolirati. Zato smo razvili svojevrsni organski pristup Rabuzinovom poentilizmu, kao jednom od njegovih nosivih vizualnih elemenata. Da bi stvari izgledale prirodno potrebno je toj matematičkoj umjetnoj strukturi dodati određene nepravilnosti.
Isprobali smo mnogo varijanti dok na kraju nismo uhvatili najbolji omjer točkaste strukture i organskog razvoja. Težili smo svojevrsnom magičnom realizmu u kojem stvari koje ne postoje izgledaju izrazito stvarno. Prvi dio priče zaokružen je nosivim vizualom bočice u prirodi.
Optimizacija vizualnog stila za AR
No, pravi zadatak je tek pred nama, za potrebe proširene stvarnosti potrebno je bilo razviti novi vizualni stil jer se visoko-detaljni modeli ne mogu vrtjeti na mobitelima. Ideju je trebalo prebaciti u nisko-poligonski 3D model (low-poly) koji će biti prikladan za proširenu stvarnost (AR), a opet zadržavajući igru “starog i novog”. Trebalo je napraviti svojevrsnu “Rabuzinaciju vizuala”, pojednostaviti i stilizirati foto-realni prikaz.
Sustavi proširene stvarnosti najbolje rade kada ih koristi kroz aplikacije na mobitelima. Tada se može iskoristiti puni potencijal mobitela novijih generacija koje imaju više kamera ili visoko precizne LiDAR kamere. LiDAR kamere koriste laserske zrake za mjerenje udaljenosti do objekata i stvaranje detaljnih 3D modela okoline. No, korisnici ne žele instalirati još jednu aplikaciju. U svakom slučaju, ne žele instalirati aplikaciju samo da bi ju isprobali.
Web AR, proširena stvarnost kroz web browser
Tu na scenu stupa Web AR rješenje koje omogućuje pristup sadržaju proširene stvarnosti kroz internet preglednik, bez potrebe da se instalira aplikacija. Takav sustav ima dosta ograničenja jer nastoji prilagoditi sadržaj velikom broju uređaja, novih i starih, koji na njega pristupaju. Zato neke napredne tehnologije kao što su LiDAR kamere ( prepoznaje dubinu u prostoru ) ili SLAM tehnologija koja omogućuje uređajima da istovremeno mapiraju nepoznato okruženje i određuju svoj položaj unutar tog okruženja, rade slabije preko Web AR-a nego preko aplikacije. SLAM (Simultaneous Localization and Mapping) omogućuje uređajima da istovremeno mapiraju prostor i određuju svoj položaj unutar tog prostora. No, Web AR ima neospornu prednost pred aplikacijama: korisnik dobiva ono što najviše želi – jednostavno konzumiranje sadržaja!
Kako radi proširena stvarnost?
Prvi korak ovakvih iskustva najčešće je skeniranje QR koda. Janina etiketa na sebi sadrži QR kod koji je prigodno izveden u obliku kapljice vode. Skeniranjem tog QR koda pokreće se proširena stvarnost, odnosno etiketa s boce “oživi” i raširi svoj poetični Rabuzinov krajolik svuda oko korisnika.
Da bi dojam proširene stvarnosti bio potpun, grafičke elemente koje stavljamo u 3D prostor moramo pomicati zajedno s prostorom. Moraju izgledati kao da pripadaju tom prostoru. To “pomicanje” možemo raditi na više načina:
Praćenje slike (Image Tracking)
- Opis: Prepoznavanje 2D slike kao markera za postavljanje AR sadržaja.
- Primjer: Slika u muzeju koja u mobitelu postane animirana slika.
Praćenje ravnine (Plane Tracking)
- Opis: Prepoznavanje ravnih površina poput stolova, poda ili zidova za postavljanje AR elemenata.
- Primjer: Postavljanje virtualnog objekta na stol.
Praćenje prostora (SLAM – Simultaneous Localization and Mapping)
- Opis: Istovremeno mapiranje okruženja i određivanje položaja uređaja za precizno postavljanje AR sadržaja.
- Primjer: Kreiranje interaktivnog 3D svijeta unutar stvarnog prostora.
Korisničko iskustvo – UX
U konkretnom slučaju Jane kombinirali smo dvije tehnologije u cilju dobivanja najboljeg iskustva za korisnike, što je i najvažnije, na kraju krajeva. Prvo tražimo slikovni marker, tj. skeniramo kamerom mobitela etiketu na boci. Nakon što je etiketa prepoznata, pokreće se SLAM tehnologija koja iz jedne točke stvara cijeli novi svijet.
Igrifikacija il’ti Gejmifikacija sadržaja
Kako se od samog početka projekta pričalo i o igri koja bi bila sastavni dio korisničkog iskustva, osmislili smo jednostavnu AR igru u kojoj je potrebno pronaći i sakupiti 5 odbačenih bočica kako bi očistio prirodu.
Iako se radi o jednostavnoj igri, atraktivni vizuali i simpatične animacije privlače pažnju, što drastično povećava šansu da poruka iz Janinog svijeta bude uočena. Korisnici su više angažirani kada se igraju i zbog te gejmifikacije sadržaja lakše je doprijeti do njih. Bitno je samo da poruke i mehanike igre budu skladne u toj priči.
Kaže stara uzrečica da na mladima svijet ostaje, a kako su nove tehnologije bliže mlađim generacijama koje su odrasle uz mobitele i tablete, gejmificirana iskustva postaju jedan od najboljih oblika “komunikacije”.
Možete probati AR igru i bez bočice vode, skenirajte ovaj QR kod sa mobitelom i pokrenite iskustvo sa ovom slikom – markerom.
P.S. Pogledajte naše usluge Kreativna Rješenja, Multimedijska Instalacija, Razvoj Aplikacija i Igara